הקדמה

עבור רבים מאתנו באס.איי.איי, האינטרנט היה מקום בו פעלנו על הדחף כחלק מהדפוסים ההתמכרותיים שלנו. מבודדים מול מסך המחשב, בילינו שעות בהתבוננות בפורנוגרפיה, ביצירת קשרים לצורך מין אנונימי, באוננות, או בחיפוש אחר דרכים חדשים לפעול על הדחף. מחוסרי יכולת לעצור, נשארנו מול המחשב בחיפוש אחר עוד "מכה אחרונה". חלק מאתנו היו מעורבים בהתנהגויות בלתי חוקיות, כגון שידול קטינים למין או הורדת פורנוגרפית ילדים. אחרים אבדו בחלופות מייל "רומנטיות"- לעיתים עם זרים גמורים.

חיפשנו אחר דרכים להעצים את החוויה, ושכחנו שהשיאים הגדולים יותר יובילו בסופם אף לסבל גדול יותר ולחיים עוד פחות מנוהלים. לעתים היו לכך השלכות עזות על היחסים שלנו, ולעתים אובדן השליטה והסבל נשארו לגמרי בתוך תוכנו. בדרך כלל שמרנו את ההתנהגויות האלה בסוד, בתקווה שבני/בנות הזוג שלנו, שותפינו לדירה, או הבוסים שלנו לעולם לא יגלו את האמת. אלו מאתנו שפעלו על הדחף בדרך כזו יודעים שהתוצאות של ישיבה לבד מול המחשב יכולות להיות דומות לתוצאות של המעורבות בעולם הזנות, חנויות המין, או במפגשים אנונימיים. הסתכנו ולעתים אף איבדנו מערכות יחסים, עבודה, את הבריאות ואפילו את תחושת העצמיות שלנו.

ניסינו לתת הסברים הגיוניים לבעיה. אמרנו לעצמנו שההתנהגויות האלה הן לא עניין גדול- אחרי הכל היינו חופשיים לעשות כאוות נפשנו. אבל ברגעים של הייאוש שאחרי הפעולה על הדחף תהינו איך נקלענו שוב לאותו מעגל קסמים. למרות המאמצים הגדולים שלנו לשלוט ולנהל את ההתנהגות הזאת, לא יכולנו לעזוב אותה. תמיד חזרנו לעוד "מנה".

רבים מאתנו הגיעו לנקודה של ייאוש והיו מוכנים לנסות גישה אחרת. בהגיענו לחברותא של מכורים למין אנונימיים התחלנו לשמוע סיפורים של אנשים שמצאו פתרון לשימוש המיני הממכר באינטרנט. התחלנו להסתכל על דפוסי ההתנהגות שלנו של השימוש במחשב לצורך מין, ולבדוק את הנזק שהתנהגות זו גרמה. כשעשינו זאת, הבנו שהיכן שהוא במורד השביל איבדנו את החופש לבחור. הבנו שיצאנו מכלל שליטה. לא יכולנו לעצור את ההתנהגות הממכרת הזאת בכוחות עצמנו.

לפעולה

חלק מהאנשים מסוגלים פשוט לקבל החלטה להפסיק לפעול על הדחף באמצעות המחשב, ולעמוד בה. אך פעמים רבות מצאנו שאף שהיתה לנו סיבה טובה והגיונית להפסיק, זה לא היה מספיק. רבים מאתנו הגיעו אל החברותא לאחר שכבר ניסו ונכשלו בישום שיטות ודרכים מגוונות להתמודד עם ההתנהגות המינית הממכרת, כולל יעוץ רוחני, פסיכותרפיה, ותרופות לטיפול בכפייתיות.

על מנת להחלים מההתמכרות המינית, היינו צריכים קודם כל למצוא דרך להפסיק לפעול על הדחף דרך המחשב. והדבר החשוב ביותר, למצוא דרך לא לחזור שוב ושוב על אותן התנהגויות משחיתות מוסר, ובלתי ניתנות להבנה. תודתנו נתונה לכך שמצאנו פתרון ב 12 הצעדים ובחברותא של מכורים למין אנונימיים. זה עבד איפה ששיטות אחרות נכשלו.

דרך ניסיוננו המר, מצאנו שהיינו צריכים ליישם את העקרונות של התוכנית בפעולה. בהמשך אנו נתאר את הצעדים המעשיים שנקטנו. השתתפות בפגישות וכנות היו התחלה טובה, אבל היינו צריכים לעשות יותר. לאנשים שונים עובדים דברים שונים. אלה הן רק חלק מהשיטות המעשיות שנעזרנו בהן על מנת להמנע מהתנהגויות מיניות ממכרות, רק להיום, מידי יום ביומו. המליצו לנו לחפש חברים שהצליחו להתמיד בהחלמה ומפוקחות מינית למשך תקופה ארוכה. שאלנו אותם כיצד עשו זאת. ע"י אימוץ העצות שקיבלנו, ושחרור ההתנהגויות שלנו, הינו מסוגלים להתחיל בתהליך ההחלמה.

חסימת הגישה

מחקנו את כל החומרים הפורנוגרפיים- תמונות, מיילים, או כתובות לאתרים שהשתמשנו בהם בפעולה על הדחף. הסרנו אותם מהמחשב ובכל מקום בו היו מאוכסנים. לא היתה סיבה להשתהות. עשיית החומרים האלה פחות נגישים נתנה לנו זמן יקר ערך לעשות בחירות טובות יותר כאשר הרגשנו נמשכים לפעול על הדחף בהשפעת ההתמכרות שלנו. בשלבים מוקדים בהחלמה, עשינו כל שביכולתנו על מנת להמנע מחשיפה וגישה לטריגרים על מנת להקטין את הסבירות לפעולה הדחף.

פתרון קיצוני אך פשוט עבור חלק מאתנו היה פשוט להפסיק להשתמש באינטרנט לתקופה מסוימת. בעוד זו היתה בחירה קיצונית עבור חלקנו, קיבלנו חיזוקים ועידודים מחברינו המכורים. חלקנו הרגישו שהם לא מסוגלים לתפקד ללא האינטרנט או שחייהם לא יהיו מלאים ושמחים בלעדיו. אף כי פעמים רבות ההיפך היה הנכון. חשנו הקלה להיות רחוקים מהאינטרנט, מאחר ומה שהרגיש כפעילות תמימה ברשת פעמים רבות הוביל אותנו לצרות.

חיים ללא האינטרנט לא חייבים להיות צורך או פתרון קבוע. לאחר שזכינו לתקופת מפוקחות ממושכת מאותה התנהגות ממכרת, וצברנו יותר ניסיון בעבודת 12 הצעדים של אס.איי.איי, רובנו מצאו שהיינו יכולים להשתמש שוב באינטרנט בבטחה.

אחריות דיווח

לעתים החשיפה לאינטרנט היא בלתי נמנעת. לדוגמה, לצורך עבודה, או שחבר אס.איי.איי עשוי לחיות עם אנשים אחרים שמחוברים לרשת. כשהיה לנו צורך לגיטימי לגישה לאינטרנט, מצאנו את זה מועיל לקחת על עצמנו אחריות דיווח לחבר מפוקח מינית מהחברותא. מישהו עם תקופת ניקיון משמעותית מהתנהגות ממכרת פעמים רבות עשוי לראות את הדברים אחרת, ויתכן ויהיה מסוגל לתת לנו משוב בעל ערך.

דרך אחת להתחייב לדיווח היא לעשות הסכמים פשוטים עם מכורים אחרים בהחלמה. חלק מהאנשים התחייבו, לעתים מול החונך שלהם, להיכנס לרשת רק לצורך משימות מסוימות שקשורות לעבודה. במילים אחרות, הסכמנו לא לשוטט או לצ'וטט ברשת. מצאנו לעתים קרובות ששוטטות באינטרנט, אפילו באתרים שאינם קשורים לסקס, עלולים להוביל לפעולה על הדחף. חלק מהסכם אחריות הדיווח היה לנהוג בכנות גמורה בקשר לכל התנהגות שמפרה את ההסכם.

אחרים השתמשו בכלי שנקרא פתיחת וסגירת מעגל, בו אנו מדברים עם מכור אחר לפני ואחרי (ולעתים תוך כדי) פעילות שעשוי להיות מסוכן עבורנו לעשותה לבד. מכור אחד יכול לדוגמה להתקשר ולומר "אני חושש להיות מחובר לאינטרנט עכשיו. אז אני מתכנן להתחבר, להשיג במהירות את המידע שאני צריך, ואז להתנתק. כשאסיים אתקשר להודיע לך. אני מעריך שזה ייקח כ10 דקות". סוג כזה של אחריות דיווח יכולה להיות בדיוק מספיקה על מנת לעזור למכור שנמצא על "קרקע מתנדנדת".

פחות הסתרה

בהתמכרות שלנו, נטינו לשמור סודות מאלה שהיו קרובים אלינו. אם אנו חייבים להשתמש באינטרנט, נשקול לשים את המחשב במקום בו תהיה לנו פחות פרטיות. אנו עשויים לשים אותו באזור בבית שיש בו הרבה תנועה. בעבודה חלקנו הטו את המסכים שלהם כך שיהיו גלויים לעמיתים לעבודה, או השארנו את דלת המשרד פתוחה.

הפסקנו ליצור כתובות אי-מייל רבות ושמות משתמש בדויים. כשיכולנו כתבנו את שמנו האמיתי באותם כתובות ושמות משתמש, כתזכורת לכך שאנו לא אנונימיים כשאנו מחוברים לרשת. כשזכינו למפוקחות מינית, הרגשנו טוב יותר בקשר לעצמנו, כי לא היינו צריכים להמשיך להסתיר את הזהות שלנו, או את ההתנהגויות שלנו.

רעיונות נוספים

הנה הצעות נוספות שחברים השתמשו בהן בהצלחה:

  • בקשו מחבר לשים סיסמה שתמנע שימוש באתרים מיניים או בצ'אט
  • התחייבו לא להיכנס לרשת כשהם לבדם
  • הדביקו תפילה, ציטוט או הצהרה למסך המחשב וקראו אותה לפני השימוש במחשב
  • פיתחו מנהג של התחברות רוחנית לפני התחברות לאינטרנט
  • השתמשו באינטרנט על מנת ליצור קשר עם מכורים נוספים בהחלמה
  • השתמשו בהגדרות הדפדפן, אי-מייל ומנועי חיפוש על מנת להגביל תכנים שעשויים להיות טריגרים
  • התקינו תוכנה שמסננת אתרים עם תכנים מיניים באינטרנט
  • אפשרו לחבר או לחונך גישה להיסטוריית השימוש באינטרנט ו/או התקינו תוכנה שמדווחת להם על "פעילות חשודה"

ל SAA יש אתר עם תיאור החברותא, רשימת פגישות אס.איי.איי, חנות מקוונת (באנגלית) ואינפורמציה רלוונטית אחרת. יש גם פגישות מקוונות וטלפוניות שעשויות להיות מועילות, ביחוד כשלא יכולים להשתתף בקבוצות ה"חיות". עם זאת, אם אנו ממשיכים בנסיגה לתוך התנהגות ממכרת במחשב, אנו חייבים לנקוט באמצעים נחרצים ולהפסיק להשתמש באינטרנט עד שנהיה מסוגלים לצבור תקופה משמעותית של הימנעות מפעולה על הדחף.

מסקנה

התמכרות למין היא בעיה רצינית ומחמירה. מצאנו את זה מועיל לשאול את עצמנו "האם אני מוכן לעשות כל מה שיידרש בכדי להישאר מפוקח מינית ולהחלים?". הניסיון שלנו מראה שלשים את ההימנעות מהתנהגויות מיניות ממכרות במקום הראשון הוא מרכיב מרכזי למניעת נסיגה (חזרה לשימוש). אם האינטרנט הוא בעיה עבורך, אנו ממליצים לנסות חלק מההצעות הנ"ל. הן עזרו לרבים מאתנו לנטרל את המעגל ההתמכרותי שגרם לנו לשוב ולפעול על הדחף ברשת.

רעיונות אלה הן סוג של פתרון זמני שמתאים לתחילת ההחלמה. בטווח הארוך, פתרון לבעיה של התמכרות למין והמפתח למיניות בריאה יותר טמון בתרגול ויישום כנות גמורה והתחייבות לעקרונות הרוחניים שמצויים ב12 הצעדים של מכורים למין אנונימיים.

מוזמנים ליצור איתנו קשר בפרטים למטה!