מטרתנו העיקרית היא להישאר מפוכחים מינית, להימנע מהתנהגות מינית כפייתית, ולשאת את הבשורה למכור למין שעודנו סובל. ההחלמה מתחילה בהימנעות מהתנהגות כפייתית ספציפית אחת או יותר. לנוכח קביעה זו, נשאלת השאלה: כיצד נגדיר "הימנעות" או "מפוכחות מינית"?

הרעיון של הימנעות מבוסס על היקש ל"אכלני-יתר אנונימיים". ממש כשם שאכלן-היתר הכפייתי אינו צריך להתנזר לחלוטין מאוכל, אלא עליו ללמוד גישה חדשה לאוכל, שאינה הרסנית או כפייתית, כך גם על המכור למין ללמוד גישה חדשה למין, שאינה הרסנית או כפייתית.

הרעיון של מפוכחות מינית נעוץ במורשת של "אלכוהוליסטים אנונימיים", המחזקת בקרב האלכוהוליסטים בעקביות את הרעיון, לפיו "הלגימה הראשונה" – היא שגורמת להם להשתכר. אותה לגימה ראשונה מעוררת את תופעת הכמיהה, המפעילה באופן בלתי נמנע הרס עצמי נוסף. בדומה לכך, "המעגל הפנימי" שלנו ב"מכורים למין אנונימיים" מכיל את ההתנהגות אותה אנו מחשיבים כמקבילה לאותה "לגימה ראשונה".

בשונה מהאלכוהוליסט, אשר מחויב פשוט לסגור את פקק הבקבוק וליישם הימנעות מוחלטת מאלכוהול, לרובנו אין כל שאיפה לסגור את הפקק על מיניותנו ולהפוך לנזירים גמורים. שכן, לא המין בפני עצמו הוא שגורם לנו בעיות, אלא שימושים שונים ובלתי הולמים בסוגים מסוימים של מין, הגורמים לנו להשתכר.

על כל אחד מאתנו לשקול בתשומת לב מול אילו התנהגויות מיניות אנו חסרי אונים, אילו אקטים מיניים מובילים לתחושות של ייאוש והתדרדרות מוסרית. אלו ההתנהגויות הממכרות, אשר מהן נרצה להימנע. לכל מכור יש שורה של התנהגויות כפייתיות ו"טריגרים" משלו, אשר מהם חיוני להימנע. יש התנהגויות מיניות שהינן קבילות או אפילו נחוות בתחושת הכרת תודה והנאה. משום כך, התכנית שלנו מכירה בזכותו וכבודו של כל אחד לבחור בתפיסתו האישית לגבי מיניות בריאה.

המעגל הפנימי

מצאנו שהדרך הפשוטה ביותר היא לשרטט מעגל. בתוך מעגל זה, אנו רושמים כל אחת מההתנהגויות המיניות הכפייתיות מהן אנו חשים שהכרחי לנו להימנע. זה יהפוך להיות "המעגל הפנימי" שלנו, וכל מה שבתוכו הוא לחלוטין מחוץ לתחום בעבורנו. התנהגויות אלה הן "הסמים" שאנו חייבים לחדול מהשימוש בהם, ה"אלכוהול" שגורם לנו להשתכר והורס את חיינו.

יום אחד בכל פעם, אנו נמנעים מכל ההתנהגויות אותן מיקמנו במעגל הפנימי, וזוכים באותות או במדליות על הימנעות עקבית מהתנהגויות אלה שבמעגל הפנימי. רבים מאיתנו עשויים לרשום התנהגויות כגון: מין אנונימי, מציצנות, אוננות עם פורנוגרפיה, זנות, התנהגות סאדו-מזוכיסטית, מין מניפולטיבי או נזעם בתוך מערכת יחסים, מין טלפוני, לבישת בגדי המגדר השני עם אוננות, התערטלות בפומבי, התעללות מינית בילדים או גילוי עריות.

המעגל החיצוני

ממש כפי שלא היה ספק שההתנהגויות המפורטות במעגל הפנימי שלנו הן כפייתיות, ממכרות, ולכן מסוכנות והרסניות – כך אין ספק בכך שההתנהגויות שאנו רושמים ב"מעגל החיצוני" שלנו מביאות החלמה ויש לעודדן, לשבחן וליישמן.

פירושו של דבר שהתנהגויות מיניות בריאות הן התנהגויות שאנו בוחרים מפני שהן מעשירות את חיינו, את החלמתנו ואת החיבור הרוחני שלנו. דוגמאות להתנהגויות שחלק מאיתנו ממקמים במעגל החיצוני שלהם: עבודת שנים עשר הצעדים, מיניות בתוך מערכת יחסים מחייבת – תוך כיבוד קשר האהבה שאת/ה ובן/בת זוגך בניתם, אוננות עם או בלי פנטזיה, הנאה ממגע של חיבה, השתתפות בשיעור ריקוד, פעילות ספורטיבית, לבישת ביגוד נאה, התפנקות באמבטיה, פיתוח חברויות לא-מיניות עם אנשים, פיתוח תחומי עניין בריאים חדשים, יציאה לדייטים ושיתוף מחלימים נוספים בהחלמתנו.

בקצרה, אנו רוצים לנהוג בעדינות עם עצמנו– ליישם התנהגויות שמזינות אותנו. התנהגויות אלה של המעגל החיצוני הן בבירור האנטי-תזה לדרך חיינו הישנה, ויישום פעולות אלה – הוא זה שיסיר מעלינו את האובססיות וההתנהגויות הכפייתיות ויביא לנו שלווה ושמחה. שוב, חשוב מאד לכתוב את כל אלה על דף, לרשום אותן במעגל חיצוני המשורטט סביב המעגל הפנימי.

המעגל האמצעי

מצאנו כי הרבה מהבושה שלנו נעוצה בסוג של פרפקציוניזם חסר רחמים. מכיוון שאנחנו אנושיים, שוב ושוב איננו מסוגלים לעמוד באידיאלים הנשגבים שלנו, ואז אנו שוקעים למעגל הרסני של גינוי עצמי, בושה, ובסופו של דבר, פעולה על הדחף במעגל הפנימי שלנו.

חשיבה כזו של "הכל או לא-כלום" מחלחלת לחיינו והיא המקור להרבה כאב ובלבול. רבים בתכנית שלנו מצאו החלמה רק לאחר שהשתחררו מכבלי הפרפקציוניזם המוסרי, ולמדו לאמץ את האנושיות המשותפת לכולנו ולהימנע מקיצוניות. אחרי הכל, איננו אלוהים וגם לא שטנים, אלא בני אדם בלתי מושלמים מעצם היותנו.

המעגל האמצעי הוא המקום בו אנו רושמים התנהגות שאיננו בטוחים לגביה. מתוך הבנה שאנו מגיעים לתכנית מסויגים, חוששים ונבוכים לגבי המיניות שלנו, אנו יודעים שאין זה קל לעבור מהמעגל הפנימי לחיצוני בן-לילה. בעוד המעגל הפנימי מתייחס להתנהגויות המחזיקות אותנו בבידוד מתמיד ובפנטזיה, הרי שהחיצוני מתייחס להתנהגויות המסייעות לנו לעבור החוצה, אל העולם האמתי.

כולנו אנושיים, והתכנית שלנו היא תכנית של התקדמות, לא של שלמות. אנו מנסים לנוע לעבר אידיאל מיני שפוי, אך מצאנו שלא מגיעים מהתחתית לרקיע בזינוק מדהים אחד. לא תמיד ידוע לנו מה טוב עבורנו ומה לא, וגם לא תמיד אנו מוכנים לפעול בצורה הנכונה ביותר מכל– מכאן נובע הצורך ב"מעגל אמצעי", בו אנו ממקמים את אותן התנהגויות מיניות שאינן שייכות לא לקטגוריה של התמכרויות גורמות ייאוש והתדרדרות מוסרית, מהן אנו חייבים להימנע לחלוטין, וגם לא לקטגוריה של התנהגות אידיאלית. הנקודה היא שאנו מוכנים לצמוח לפי מתווה רוחני, ולהימנע מהתנהגות אחת או יותר. כאן נמצא השטח האפור, שעקב חשיבתנו בשחור-לבן, סירבנו לחיות אתו כל חיינו.

עם זאת, בתוך המעגל האמצעי, יש כמה התנהגויות שאם לא יטופלו, יובילו אותנו בסופו של דבר חזרה למעגל הפנימי שלנו. אנו קוראים להן "התנהגויות גבוליות". דוגמאות להתנהגויות שניתן להגדיר "גבוליות" הן: שוטטות בחיפוש אחר מין בתשלום או יעדים למציצנות, התנהגות פתיינית במצב לא הולם או יצירת קשר עם בן זוג לשימוש מהעבר, במטרה לחדש מערכת יחסים ממכרת. חציית גבול היא "הליכה על הקצה", העלולה להגיע לכדי פעולה על הדחף. העיסוק בהתנהגויות גבוליות אינו מאפס את תאריך המפוכחות שלנו, אך מאחר שאנו מזהים שהמפוכחות שלנו בסכנה, אנו נוקטים פעולה במטרה להתחבר מחדש אל התכנית. אם אנו מוצאים את עצמנו עסוקים בהתנהגויות גבוליות, עלינו להגיב בדרך בריאה כדי לטפל בעצמנו, אחרת נגיע להתנהגויות של המעגל הפנימי. ביכולתנו לעשות כמה דברים: לשתף חבר  "מכורים למין אנונימיים", לשתף את הספונסר שלנו, לקרוא בספרות  "מכורים למין אנונימיים" או להשתתף במפגש  "מכורים למין אנונימיים" ולחלוק על התנהגויותינו. הדיווח הכנה והפנייה לגורם חיצוני, מנטרלים את הבושה ואת רגשי חוסר האונים. אולי יקשה עלינו להודות שחצינו גבול, אך זהו בדיוק סוג הכנות שמרפא אותנו ומאפשר לנו לא להיסחף אל ההרס.

כאשר אנו מתחילים את המפוכחות על-ידי הצבת גבולות ברורים ועבודה של התכנית, הרבה יותר קל לנו להישאר מפוכחים ובאמת ליהנות מהתכנית. עם הזמן, וככל שאנו עובדים את שנים עשרה הצעדים של ההחלמה וצומחים בהשתתפותנו במפגשים ובמתן שירות, ההתנהגויות הכפייתיות והטורדניות שלנו הולכות ומתפוגגות. אז אנו עשויים לגלות שהתנהגויות שהיו קבילות עבורנו בהיותנו חדשים, חייבות כעת לעבור למעגל הפנימי.

מסקנה

התמכרות מינית היא מחלה ערמומית ומתעתעת. למשך זמן רב מדי היה לרובנו מוכר, וכמעט נוח להישאר באותו מעגל של פעולה על הדחף, הרגשת הייאוש, ההחלטה הנחושה להפסיק ושוב חזרה לפעולה על הדחף. אנו יודעים מניסיונות כואבים שקל לרמות את עצמנו אם אנו באמת רוצים בכך. אז כיצד נדע אם סרטטנו מעגל אמצעי יעיל או אם אנו פשוט משלים את עצמנו? אחרי הכל, החשיבה ה"טובה ביותר" שלנו הביאה אותנו לכאן מלכתחילה.

מניסיוננו, אם אנו נוהגים עם עצמנו בכנות גמורה לגבי ההתנהגויות של המעגל האמצעי, לא נבחר להונות את עצמנו ולא נגיע לשימוש במעגל הפנימי. כדי להישאר כנים, חיוני לשתף אחרים בתכנית. איננו שומרים את התנהגויותינו בסתר.

בסופו של דבר, הגדרת המפוכחות שלנו היא בידינו, אך אם נגדיר את תכנית ההחלמה שלנו לבד, התכניות שנייצר בעצמנו עלולות להטעות אותנו, ולהפוך רופפות מדי או מגבילות מדי.

אנו רושמים את תכנית ההחלמה שלנו, ומשתמשים בשלושת המעגלים כדרך לרכוש בהירות. אנו חולקים את התכנית שלנו, כך שנוכל לרכוש החלמה מאוזנת, וזאת כשאנו מראים את המעגלים שלנו לספונסר ולחברי קבוצתנו. בלי בהירות זו, אנו עלולים להמשיך להשתמש, מפני שלא ברור לנו מהי המפוכחות עבורנו.

ב"מכורים למין אנונימיים" זוהי הזכות של כל חבר לחוות את הטעויות ואת ההצלחות המשמחות שלו. בזכותן אנו מגלים מה אנו מסוגלים ומה איננו מסוגלים לעשות מבחינה מינית, ומתקדמים לאורך המתווה אל חיי מין שפויים ולא ממכרים. אנו מאמינים שכולנו – נשואים/ות או רווקים/ות, סטרייטים/ות או גאים/ות – יכולים ליהנות, "בחסד אלוהים", מחיי מין כאלה. השגת ההימנעות מהתנהגויות כפייתיות של המעגל הפנימי, והשמירה עליה, היא אבן היסוד לכל הצמיחה האישית שעוד תוסיף ותתגלה.

מוזמנים ליצור איתנו קשר בפרטים למטה!